over Merijn Bisschops

Componist, fotograaf en videomaker Merijn Bisschops (1981) creëert ervaringen die mensen een ongebruikelijk perspectief bieden op zichzelf, hun omgeving en kunst in het bijzonder. Hij maakt totaalkunstwerken waarin uiteenlopende disciplines met elkaar zijn verweven en werkt in samenwerking met musici, choreografen, festivals en performance groepen. Verfijning, gelaagde texturen en veelzijdige associaties kenmerken zijn beeldende werk. Invloeden van post-minimal en spectralisme voeren de boventoon in zijn muziek, die in meer of mindere mate uitwaaiert naar renaissance, musique concrète of drones.

Het werk van Merijn Bisschops werd onder andere uitgevoerd bij November Music, Musical Utopias, Wonderfeel, Gaudeamus, De Link, Korzo, Het Orgelpark, Galerie Marzee, De Pont, Van Abbemuseum, EYE filmmuseum, Theaterfestival Boulevard, Museum Beeld en Geluid, Meer dan Muziek Festival (NL), Sound Plasma (DE), Arena Festival (LVA), Florianka Recital Hall (PL), 48th Dimitria Festival (GR), Procembalo (IT), NCTU Arts Centre (TW). Hij exposeerde onder andere in Hilvaria Studio’s, Dat Bolwerck, Museum De Wieger, LocHal, Cacaofabriek Expo (NL) en SE Center for Photography, Cinesonika (US). Sinds 2004 is Merijn Bisschops artistiek en zakelijk leider van IoA, productiehuis voor interdisciplinaire podiumkunsten Institute of Associations. Van 2006 tot 2022 was hij artistiek en zakelijk leider van De Link, een concertorganisatie voor nieuwe muziek in Tilburg (NL).

contact

Merijn Bisschops foto1_Roos_Pierson

In de pers

Lees verder
door Annemiek Steenbekkers, Brabants Dagblad, 9-10-2023
Ben Taffijn, Nieuwe Noten19-02-2023
Lees verder
over Displacement
“Displacement 2 is in zijn geheel opgebouwd rond één centraal staande noot. Soms sterk op de voorgrond tredend, zoals in het begin van het stuk, regelmatig ook meer verborgen, opgaand in de totale structuur. Maar het meest bijzondere in dit deel is ‘de verplaatsing’ middels de elektronica. Onzuiver klinkend, als een cassettebandje dat zijn beste tijd heeft gehad. Een bijzonder deel, met name verderop als er een cadans kruipt in het pianospel en het geheel iets dwingends krijgt en verderop in die onvervalst ritmisch repetitieve passage. Kortom een bijzonder boeiend stuk waarin Bisschops andermaal laat horen tot de interessantste componisten van zijn generatie te behoren."
Mark van de Voort, Concertzender16-01-2023
Lees verder
over Displacement
“In zijn tweedelige ‘Displacement’ speelt Bisschops met muzikale realiteiten, waarbij het live pianospel een buitengewoon intrigerende interactie aangaat met een perfect getimede soundtrack van bewerkte pianogeluiden. ... Melancholische microtonale pianomuziek, die geankerd is in de tonaliteit, en je als luisteraar een heerlijk onbestemd gevoel meegeeft. De live filmbeelden hebben eenzelfde, desoriënterende werking."
Mark van de Voort, Concertzender15-11-2022
Lees verder
over Witness
“Nog een stuk imposanter is de wereldpremière van Witness van de Tilburgse componist Merijn Bisschops. Voor Bozzini schreef hij zijn eerste strijkkwartet in opdracht van November Music. Bisschops maakt optimaal gebruik van het grote intonatievermogen en scherpe gehoor van de Bozzini’s. Het half uur durende strijkkwartet heeft een kalme maar zelfverzekerde opbouw, waarbij repetitieve patronen en eenvoudige, stralende harmonieën de boventoon voeren. Met relatief eenvoudige middelen tuigt Bisschops een geheel eigen, serene klankwereld op. Ook dansende arpeggio’s op de snaren krijgen ineens nieuwe kleur op de wangen. Muzikaal experiment met een verhalende kracht. Een meesterzet van Bisschops, die zeker naar meer smaakt.”
Ben Taffijn, Nieuwe Noten14-11-2022
Lees verder
over Witness
“De vorm van het strijkkwartet past perfect bij de stijl van componeren van Bisschops, ‘Witness’ mag dan zijn eerste zijn voor deze bezetting, het zal zeker niet zijn laatste zijn. Leidend in het eerste deel is een repetitief patroon van de eerste viool, waar de andere strijkers omheen cirkelen. Gaandeweg verandert de muziek van karakter, maar wel heel geleidelijk, een beetje zoals het landschap verandert als je naar buiten kijkt vanuit een rijdende trein. Mooi is ook het ritmische patroon in het hoge spectrum, klinkend als een zwerm insecten. Het middendeel heeft iets duisters en ontregelend, waarin de cello een grote rol speelt. In het derde deel keren die repetitieve patronen weer terug en sluit de cirkel zich.”
Lees verder
Interview over 'Witness'. November Music, New Music Now, 12-11-2022
Ben Taffijn, Nieuwe Noten23-03-2022
Lees verder
over Tangents
“Tot slot en het vormt de perfecte afsluiter, klinkt Merijn Bisschops‘ ‘Tangents’, postrock vermengd met hedendaags gecomponeerd. Bisschops sleept de luisteraar mee, dankzij de strakke structuur en de sterk met elkaar vervlochten, hallucinerende klankwereld.”
Mark van de Voort, Concertzender03-09-2021
Lees verder
over Tangents
"Nieuw werk voor Scordatura en het Partch-instrumentarium klonk ook vanavond. De Tilburgse componist Merijn Bisschops ging de uitdaging aan en zorgde voor de verrassing van de avond met zijn gloednieuwe Tangents. Een sterk werk waarin Bisschops het klankidioom van Partch omkeert en juist kiest voor een meer strakke, bijna minimalistische compositie. Een ritueel werk waarin de buitengewone klanken behoedzaam worden afgetast. Met haar sierlijke vocalises biedt zangeres Schmid emotioneel houvast. Voor het eerst klinkt ook de harmonic canon, een rein gestemd psalterium. Hoofdrol is er voor de adapted viola van ensembleleider Elisabeth Smalt. Op deze altviool met extra lange hals speelt Smalt zielkervende, dramatische noten die door het etherische klankweefsel heen prikken.”
Joep Stapel, NRC27-08-2021
Lees verder
over Tangents
“Maar Scordatura gaat verder: ze vragen ook componisten van nu om voor Partch’ microtonale instrumentarium te schrijven. Een wereldpremière van Merijn Bisschops bewees hoe vruchtbaar die benadering kan zijn. Bisschops’ Tangents begon vanuit een spatzuivere kwint, die in een cyclus van collectieve ademtochten werd opengewerkt tot een regenboogachtige kleurenpracht, vol quasi-elektronische effecten als oscillerende tonen en tape delay.”
Lees verder
De Volkskrant, 25 oktober 2020
René van Peer, Eindhovens Dagblad11-06-2019
Lees verder
over Far-field
“Net als in Textures heb ik me laten inspireren door een foto die ik gemaakt heb. Het begrenst me, maar geeft tegelijkertijd richting aan de muziek. De grijstinten, het minimalistische, het ritme. Deze elementen leiden tot muziek die heel anders is dan wanneer ik een beeld met veel verschillende kleuren, vormen en texturen gebruikt had. De muziek is rustig, ingetogen, nevelig.”
Lees verder
Brabants Dagblad 2019
René van Peer, Brabants Dagblad12-11-2019
Lees verder
over Crash Blossom
“Een van de vele hoogtepunten in het festival was Crash Blossom van componist en filmer Merijn Bisschops uit Berkel-Enschot. … Een voorstelling met zoveel lagen en lading dat je die meerdere keren zou moeten zien om alles te ontdekken”
Maarten & Wouter de Waal, 3voor1223 april 2019
Lees verder
over Crash Blossom
“Uit deze beschrijving zou je kunnen afleiden dat de voorstelling nogal zwaar op de hand is, maar dat is niet altijd het geval – de reacties van de ‘echte’ Rianne op haar bloesemende beeld hebben vaak een onmiskenbaar komisch effect, en ook de ‘handeling’ van de film zelf (wanneer je van zoiets mag spreken bij deze opeenvolging van poëtische beelden) kent haar humoristische momenten, zelfs en juist ook op heftige ogenblikken, zoals de scène waarin een volledig ingestorte Blossom op een grasveld ontwaakt wanneer ze wordt aangestoten door een robotmaaier.”
Lees verder
New Music Conference 2019 - Buma Cultuur November Music
René van Peer, Brabants Dagblad12-11-2017
Lees verder
over Textures
“Kristalheldere beelden van landschappen die zich in miljoenen jaren gevormd hebben. Die vormden de inspiratiebron van fotograaf en componist Merijn Bisschops. Zijn stuk ‘Textures’, zondag te horen tijdens de Kunstmuziekroute, was een van de hoogtepunten in het festival November Music.”
Ben Taffijn, Nieuwe Noten06-12-2017
Lees verder
over Textures
“Bisschops is componist, maar sinds enige jaren ook actief als fotograaf en filmer en streeft ernaar om totaalkunstwerken te creëren waarin de diverse kunstvormen op een logische en onlosmakelijke manier met elkaar verweven zijn. Met ‘Textures’ is hij daar zeker in geslaagd.”
René van Peer, Brabants Dagblad13-11-2017
Lees verder
over Textures
“Bijzonder indrukwekkend was ook het werk van componist en fotograaf Merijn Bisschops. Hij combineerde haarscherp geprojecteerde foto’s van schitterende verlaten landschappen waarin miljoenen jaren van geologische processen zichtbaar waren, met muziek voor drie strijkers. De muziek was even gelaagd als de beelden, soms ruw en bars, soms fijnzinnig en vol tere tinten.”
(rvp) Gonzo Circus #1472018
Lees verder
over Textures
“Tijdens concerten wordt de compositie uitgevoerd terwijl een selectie van de foto’s in rustige opeenvolging achter de musici geprojecteerd worden. Er is alle tijd om de details in je op te nemen, zowel van de muziek als van de beelden. Die zijn van een betoverende schoonheid, qua kleuren en vormen. Maar al zijn de foto’s haarscherp, wat je precies ziet, is niet altijd meteen te duiden. Je hebt geen idee van afmetingen en afstanden. Iets vergelijkbaars is terug te horen in de muziek, een breekbare ambiguïteit en een rijkdom aan kleuren, die soms weemoedig aandoet. Een enkele keer zou je zweren dat uit het trio van viool, altviool en cello een menselijke stem oprijst. Bijzonder is dat die muziek nooit een rechtstreekse verklanking is van de beelden. Verbanden die er zijn, zijn indirect, associatief."
(rvp) Gonzo Circus #1472018
Lees verder
over Textures
“Bisschops heeft een volgende stap gezet in de presentatie van dit werk door het uit te brengen in de vorm van een fotoboek, met op bijkomende cd een opname van de muziek. Hij heeft gekozen voor een uitzonderlijk formaat, 39 x 26 cm. Daardoor komen de foto’s, die zich in een enkel geval uitspreiden over twee pagina’s, goed tot hun recht. Doordat beeld en geluid losgekoppeld zijn gaat elk een eigen leven leiden. De synchroniciteit maakt plaats voor een afzonderlijk beleven van de twee elementen. Dan blijkt de muziek sterk genoeg om op zichzelf te staan, en wordt het zo mogelijk nog suggestiever. Als boek met cd is ‘Textures’ een uitgave om steeds weer bij terug te keren, te dolen door schimmige, nevelige, van kleur verzadigde (muzikale) landschappen. Het zijn beelden van onze eigen aarde, maar ook beelden die je graag zou dromen. Beelden die zich niet in hokjes of laatjes laten stoppen.”
Joep Stapel, NRC Handelsblad22-04-2014
Lees verder
over And Action
"Merijn Bisschops koos een andere benadering en vertaalde voor And Action! heel precies allerlei parameters van scènes uit B-actiefilms in klank: filmmuziek, maar dan anders. … Voor de sterke laatste scène stampte slagwerkster Rachel Xi Zhang in opperste concentratie met een houten staf op een kist, om een trage puls aan te geven. Muziek, suggereerde dat theatrale beeld, is in zekere zin óók visuele kunst.”
Previous
Volgende

PERS

0
    0
    Je bestelling
    Je hebt nog niets besteldTerug naar winkel