about Merijn Bisschops

Componist, fotograaf en videomaker Merijn Bisschops (1981) creëert ervaringen die mensen een ongebruikelijk perspectief bieden op zichzelf, hun omgeving en kunst in het bijzonder. Hij maakt interdisciplinaire performances, composities voor uiteenlopende bezettingen, fotografie en videokunst. Met muziek en beeld als basis, maakt hij telkens nieuwe combinaties met andere kunstvormen zoals dans en literatuur. Zijn maakproces vindt vaak in ongebruikelijke volgordes plaats om tot vernieuwende transdisciplinaire samensmeltingen en associaties te komen.

contact

Interdisciplinair kunstenaar Merijn Bisschops.

Interdisciplinaire performances

Merijn Bisschops onderscheidt zich van andere makers doordat hij vanuit een intrinsieke drang naar artistieke verdieping een unieke klank- en beeldwereld weet te creëren met akoestische muziek als middelpunt. Hij gaat complexe thema’s niet uit de weg en laveert tussen de conventies en trends in de hedendaags gecomponeerde muziek, fotografie en videokunst. Hij weet internationale topmusici en performers, die hun sporen hebben verdiend, uit te dagen op inhoudelijk en technisch vlak.

Muziek, fotografie en video

Verfijning, gelaagde texturen en veelzijdige associaties kenmerken de muziek en het beeldend werk van Merijn Bisschops. Ze herbergen een rijke emotionele gelaagdheid, die ruimte biedt voor nuance en diepgang. Terugkerende thema’s in het multidisciplinaire werk van Bisschops zijn landschap en leefomgeving, de menselijke psyche en via kunst reflecteren op de kunsten zelf. Invloeden van post-minimalisme en microtonaliteit voeren de boventoon in zijn muziek, die in meer of mindere mate uitwaaiert naar renaissance, musique concrète, noise of drones. Een uitvoering is meer dan luisteren en kijken alleen; het is een moment van aandacht, nieuwe ingevingen en ontmoeting. Een gedeelde ervaring waarin het tijdsbesef fluctueert, die mensen raakt, verward, laat ontspannen, wegdromen of aan het denken zet.

Omgekeerde maakprocessen

‘Ik draai graag maakprocessen om: ik werk bijvoorbeeld eerst met een danseres aan een dansvideo, waarbij het camera perspectief leidend is. Daarna vorm ik dit om tot een live performance, waar zich alleen al uit praktische overwegingen andere artistieke keuzes aandienen. Dit averechtse maakproces is de reden dat ik van publiek te horen krijg dat mijn muziek filmisch is of dat iemand muziek in een foto ziet. Wat ik uiteindelijk met het publiek deel is een esthetische of rauwe, vaak vervreemdende ervaring. Dat laatste is essentieel om het publiek uit dagelijkse routines, denkpatronen en tijdsbesef te halen. In die toestand wil ik de rijke emotionele gevoelswereld van mijn publiek aanboren en hen vrij laten associëren.’

Merijn Bisschops

Internationale samenwerking

Merijn Bisschops werkte samen met uiteenlopende musici, choreografen, festivals en performance groepen, waaronder Quatuor Bozzini (CA), Zwerm & Karen Willems (BE), A.H.J. Dautzenberg, United Cowboys, Tegest Pecht-Guido (NL/ET), Scordatura Ensemble, Saskia Lankhoorn, Tatiana Koleva, Goska Isphording, Prisma Strijktrio, Rianne Wilbers, Vincent van Amsterdam, Looptail, Lunapark, Annegret Mayer-Lindenberg (DE), en Cheng-Yu Wu (TW).

Het werk van Merijn Bisschops werd onder andere uitgevoerd en vertoond bij November Music, Musical Utopias, Wonderfeel, Gaudeamus, De Link, Korzo, Het Orgelpark, Galerie Marzee, De Pont, Van Abbemuseum, EYE filmmuseum, Theaterfestival Boulevard, Museum Beeld en Geluid, Meer dan Muziek Festival, Hilvaria Studio’s, Dat Bolwerck, Museum De Wieger, LocHal, Cacaofabriek Expo (NL), Sound Plasma (DE), Arena Festival (LVA), Florianka Recital Hall (PL), 48th Dimitria Festival (GR), Procembalo (IT), NCTU Arts Centre (TW), SE Center for Photography, Cinesonika (US). 

 

Ervaren en ondernemend

Merijn Bisschops heeft niet alleen een brede ervaring in artistieke werkprocessen, maar ook jarenlange ervaring als producent, programmamaker en zakelijk leider.

Hij realiseert zijn projecten als artistiek leider van interdisciplinair productiehuis Institute of Associations (IoA) sinds 2004. Van 2006 tot 2022 was hij afwisselend artistiek en zakelijk leider van De Link,  concertorganisatie voor nieuwe muziek in Tilburg.

In de pers

Read More
door Annemiek Steenbekkers, Brabants Dagblad, 9-10-2023
Ben Taffijn, Nieuwe Noten19-02-2023
Read More
about Displacement
“Displacement 2 is built entirely around one central note. Sometimes very prominent, as in the beginning of the piece, regularly also more hidden, absorbed in the overall structure. But the most extraordinary thing in this part is 'the displacement' through the electronics. Impure sounding, like a cassette tape that has had its day. A special part, especially later on when a cadence creeps into the piano playing and the whole gets something compelling further on in that unadulterated rhythmically repetitive passage. In short, a particularly fascinating piece in which Bisschops once again shows that he belongs to the most interesting composers of his generation."
Mark van de Voort, Concertzender16-01-2023
Read More
about Displacement
“In zijn tweedelige ‘Displacement’ speelt Bisschops met muzikale realiteiten, waarbij het live pianospel een buitengewoon intrigerende interactie aangaat met een perfect getimede soundtrack van bewerkte pianogeluiden. ... Melancholische microtonale pianomuziek, die geankerd is in de tonaliteit, en je als luisteraar een heerlijk onbestemd gevoel meegeeft. De live filmbeelden hebben eenzelfde, desoriënterende werking."
Mark van de Voort, Concertzender15-11-2022
Read More
about Witness
“Even more impressive is the world premiere of Witness by the Tilburg composer Merijn Bisschops. He wrote his first string quartet for Bozzini, commissioned by November Music. Bisschops makes optimal use of the Bozzini's great intonation and sharp hearing. The half-hour long string quartet has a calm but self-assured structure, in which repetitive patterns and simple, radiant harmonies predominate. With relatively simple means, Bisschops sets up a completely unique, serene sound world. Dancing arpeggios on the strings also suddenly get new colour on the cheeks. Musical experiment with a narrative power. A masterstroke by Bisschops, which certainly leaves you wanting more.”
Ben Taffijn, Nieuwe Noten14-11-2022
Read More
about Witness
“The form of the string quartet fits perfectly with Bisschops' style of composing, 'Witness' may be his first for this line-up, but it will certainly not be his last. Leading in the first movement is a repetitive pattern of the first violin, around which the other strings circle. Gradually the music changes character, but very gradually, a bit like the landscape changes when you look outside from a moving train. Also beautiful is the rhythmic pattern in the high spectrum, sounding like a swarm of insects. The middle section has something dark and disruptive, in which the cello plays a major role. In the third part, the repetitive patterns return and the circle closes.”
Read More
Interview over 'Witness'. November Music, New Music Now, 12-11-2022
Ben Taffijn, Nieuwe Noten23-03-2022
Read More
about Tangents
"Finally, and it is makes for a perfect ending, Merijn Bisschops' 'Tangents' sounds, postrock mixed with contemporary composed. Bisschops drags the listener along, thanks to the tight structure and the strong interwoven, hallucinating sound world.
Mark van de Voort, Concertzender03-09-2021
Read More
about Tangents
“New work for Scordatura and the Partch-instruments alse sounded tonight. Tilburg composer Merijn Bisschops took up the challenge and provided the surprise of the evening with his brand new Tangents. A strong work in which Bisschops reverses the Partch idiom and chooses for a fixed, almost minimalistic composition. A ritualistic work in which the extraordinary sounds are carefully probed. With her graceful vocalising singer Schmid offers emotional foundation. For the first time the harmonic canon sounds, a psaltery in pure tuning. The leading role is for the adapted viola by ensemble leader Elisabeth Smalt. On this extra long-necked viola Smalt plays soul-carving, dramatic notes that pierce through the etherial soundfabric.”
Joep Stapel, NRC27-08-2021
Read More
about Tangents
“But Scordatura takes it further: they also ask present day composers to write for Partch’ microtonale instruments. A world première by Merijn Bisschops proves how fruitful that approach can be. Bisschops’ Tangents started from a crystal-clear fifth, that is opened up though a cycle of collective respirations into a rainbow-like wealth of colours, full of quasi-electronics effects like oscillating tones and tape delay.”
Read More
De Volkskrant, 25 October 2020
René van Peer, Eindhovens Dagblad11-06-2019
Read More
about Far-Field
“As in Textures I took one of my photos as an inspirational source. It limits me, but at the same time gives direction to the music. The shades of grey, the minimalism, the rhythm. These elements lead to music that is different from when I would have used an image with lots of different colours, shapes and textures. The music is calm, demure, foggy.”
Read More
Brabants Dagblad 2019
René van Peer, Brabants Dagblad12-11-2019
Read More
about Crash Blossom
“One of the many highlights of the festival November Music was Crash Blossom by composer and cinematographer Merijn Bisschops. … A performance with so many layers and implications, that you should see it multiple times to uncover everything.”
Maarten & Wouter de Waal, 3voor1223 april 2019
Read More
about Crash Blossom
“From this description you could derive that the performance is quite heavy handed, but that is not always the case – the reactions of the ‘real’ Rianne on her blossoming image often have an unmistakable comical effect, and also the ‘act’ of the film itself (when you can speak of such a thing in regard to this sequence of poetical images) has her humoristic moments, even or especially during intense moments, like the scene where a fully collapsed Blossom awakes on stretch of grass and is poked by a robot lawn mower.”
Read More
New Music Conference 2019 - Buma Cultuur November Music
René van Peer, Brabants Dagblad12-11-2017
Read More
about Textures
“Crystal-clear images of landscapes that shaped over millions of years. Those are the inspirational source of photographer and composers Merijn Bisschops. His work ‘Textures’, that could be heard during the Kunstmuziekroute, was one of the highlights of the festival November Music.”
Ben Taffijn, Nieuwe Noten06-12-2017
Read More
about Textures
“Bisschops is a composer, but since a few years also active as a photographer and film maker and he strives to create total artworks in which diverse art forms are interwoven in a logical and inextricable manner. With ‘Textures’ he certainly succeeded in that.”
René van Peer, Brabants Dagblad13-11-2017
Read More
about Textures
“Exceptionally impressive was the work by composer and photographer Merijn Bisschops. He combined razor-sharp projected photos of beautiful desolate landscapes in which millions of years of geological processes where visible, with music for string trio. The music was as layered as the images, sometimes abrasive and harsh, sometimes sensitive and full of tender colours.”
(rvp) Gonzo Circus #1472018
Read More
about Textures
“During concerts the composition is performed while a selection of photo’s is projected in a slow sequence behind the musicians. There is plenty of time to absorb the details, both of the music and the images. They are of enchanting beauty, in terms of colours and shapes. But even though the photos are crystal clear, it is not always obvious what you are looking at. You have no idea of ​​dimensions and distances. Something similar can be found in the music, a fragile ambiguity and a wealth of colours that are at times melancholic. Occasionally you would swear that a human voice arises from the trio of violin, viola and cello. What is special is that the music is never a direct translation of the images. Existing links are indirect, associative.
(rvp) Gonzo Circus #1472018
Read More
about Textures
“Bisschops heeft een volgende stap gezet in de presentatie van dit werk door het uit te brengen in de vorm van een fotoboek, met op bijkomende cd een opname van de muziek. Hij heeft gekozen voor een uitzonderlijk formaat, 39 x 26 cm. Daardoor komen de foto’s, die zich in een enkel geval uitspreiden over twee pagina’s, goed tot hun recht. Doordat beeld en geluid losgekoppeld zijn gaat elk een eigen leven leiden. De synchroniciteit maakt plaats voor een afzonderlijk beleven van de twee elementen. Dan blijkt de muziek sterk genoeg om op zichzelf te staan, en wordt het zo mogelijk nog suggestiever. Als boek met cd is ‘Textures’ een uitgave om steeds weer bij terug te keren, te dolen door schimmige, nevelige, van kleur verzadigde (muzikale) landschappen. Het zijn beelden van onze eigen aarde, maar ook beelden die je graag zou dromen. Beelden die zich niet in hokjes of laatjes laten stoppen.”
Joep Stapel, NRC Handelsblad22-04-2014
Read More
about And Action
“Merijn Bisschops chose a different approach for And Action! and translated very precisely varying paramaters of scenes from B-action movies in sound: film music, but different. … For the strong final scene percussionist Rachel Xi Zhang stomped with a wooden stick on a box in the highest concentration to direct a slow pulse. Music, that theatrical image suggested, is in a way also visual art.”
Previous
Next

PERS

0
    0
    Je bestelling
    Je hebt nog niets besteldTerug naar winkel